Vreemd gevogelte en niet springen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu Vreemd gevogelte en niet springen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu

Vreemd gevogelte en niet springen

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

30 April 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vanaf het kleine eilandje ten zuiden van het Zuidereiland wederom een berichtje.
Nadat ik mijn laptop had aangeschaft was de eerste tegenvaller dat ik Word niet gewoon kon gebruiken, nu is Openoffice ook al onbruikbaar geworden, evenals vele andere functies. Marc aan de ICT spullen, kan ook gewoon niet goed gaan. Heb er trouwens professionele ICT'ers (in de volksmond; computernerds) naar laten kijken, een virusscanner op losgelaten, maar het mag allemaal niet baten. Maar toch nog een verhaaltje voor de mensen die zich na 8 maanden nog steeds in me interesseren.

21 april dag 232
Vertrokken uit Franz Josep met de intentie om naar Wanaka te rijden, of misschien wel naar Queenstown. Maar ach, intenties en plannen worden nooit wat je er vooraf van verwacht. Onderweg een wandeling gemaakt naar Monro Beach en nog op een paar plaatsen gestopt.Uiteindelijk geëindigd in een dorpje genaamd Haast, waar werkelijk niemand de naam van het dorp eer aan deed. Een poos geleden moest ik noodgedwongen een karige maaltijd eten (winkels waren plots dicht) waardoor ik met grote ogen naar andere maaltijden zat te kijken. Hierna mezelf voorgenomen om dit nooit meer te hoeven doen, ook vandaag weer een gigantische ovenschotel bereid waardoor iedereen weer met grote, jaloerse ogen naar mijn bord zat te kijken (wat heel vaak het geval is trouwens).

22 april, dag 233
Vroeg opgestaan om naar Wanaka te rijden, daarna door naar Queenstown, was het plan..... De drive was wederom prachtig! Heb dan ook vele filmpjes gemaakt tijdens het rijden, nog gestopt voor een paar mooie watervallen.
In Wanaka wilde ik het Rob Roy Track gaan lopen. Er stond drie tot vier uur voor, maar het was meer dan een uur om er te komen (dat maakt 6 uur totaal), dus eerst maar een hostel geboekt, Queenstown zat er wederom niet in vandaag. Paul, Duitse gast, wilde ook die kant op dus reed met me mee. De tocht in Mount Aspiring NP, op weg naar Rob Roy was prachtig! Mooie natuur, vele dieren, bergen.. Het was een gravelroad en ik moest ook nog door vele kleine beekjes/ riviertjes. Heb de kleine lettertjes van het autoverhuurbedrijf niet gelezen, maar heb een vaag vermoeden dat ik hier eigenlijk niet mocht rijden.
De tocht de berg op was mooi, soms steil, maar niet te zwaar. Vele watervallen diverse bomen en aan de top een dikke sneeuw/ ijslaag.
Tijdens de terugweg ging de zon al onder, wat een mooi effect had op de bergen. Ook nog vechtende lammetjes gezien en vele malen moeten stoppen voor schapen en koeien op de weg die ook niet de minste intentie hadden om voor me aan de kant te gaan.

23 april, dag 234
Terwijl ik voor de lunch Wanaka in liep (heel gezellig stadje!) kwam ik Metro tegen, m'n oude buschauffeur van Stray. Hij had net een groep weggebracht voor de SkyDive (parachute springen). Het was ook echt de prachtigste dag die je jezelf kunt voorstellen, lekker zonnetje, en, heel belangrijk; geen wolkje aan de lucht. Ik gegeten, auto gepakt en naar het vliegveld gereden, klaar om te vliegen en te springen; kriebels al in mijn buik van de spanning! Maar... Na de papieren al bijna ingevuld te hebben vroeg ik hoe het was met de druk op je oren (heb ik nogal eens last van). Gewoon een keer of 10 klaren was het antwoord. Laat dit dus net zijn wat ik niet kan :( Wanneer je het niet kan, en gevoelige oren hebt, kunnen je trommelvliezen scheuren, waardoor je een paar weken niet mag zwemmen etc etc. Een dokter zien zou de beste oplossing zijn.Ik baalde, niet normaal! Dus nu binnenkort naar de dokter..
Hierna, in mineur, naar Queenstown gereden, al even wezen kijken bij de bungy en wat korting gevraagd wanneer we met z'n vieren later terugkomen (die krijgen we).
's Avonds met Metro, Anna, Machiel en nog een paar andere die ik al kende van Franz Josep iets gedronken en een FergBurger gegeten, werkelijk een van de betere burgers die ik ooit op heb, hier later meer over ;)

24 april, dag 235
Vandaag Queenstown bekeken, leuk stadje en heerlijk uit eten geweest, eigenlijk buiten budget (voor 15euro, dit is over een backpackersbudget voor diner) een heerlijk kippetje op!

25 april, dag 236
Het was weer tijd om Queenstown te verlaten. Dit op een zaterdag, wat betekend dat ik op zowel vrijdag en zaterdag niet ben gaan stappen terwijl ik in Queenstown ben; het partycentrum van het land.
Eerst naar het noorden gereden, naar Glenorchy. Het klinkt inmiddels afgezaagd; maar het was een fantastische drive. Het is gewoon leuk om hier rond te rijden. Hier ga je niet 's avonds reizen om tijd te besparen, dat is gewoon zonde! Ten noorden van Glenorchy ligt weer een natuurgebied genaamd "Paradise" wat voor vele scenes uit Lord of the Rings gebruikt is. Wederom moest ik hiervoor door diverse riviertjes rijden, de auto begint ook te rammelen aan de onderkant, maar na wat draaien aan de volumeknop van de radio was het geluid weg. :)
Door naar Te Anau gereden, onderweg nog een Duitse lifter meegenomen.

26 april, dag 237
In Nelson had ik Joris ontmoet die bij het DOC werkt. Hij raadde me de Gertrude Valley Walk aan, honderd kilometer ten noorden van hier, dicht bij de Milford Sounds. Samen met de Nijmeegse Koen en de Finse Hanna zijn we erheen gereden. Natuurlijk nog vele malen gestopt voor het mooie uitzicht, de watervallen, de rivieren, de bergen, etc. Ook nog bijna ruzie met een buschauffeur, hij bleef razen en ik bleef dusdanig kalm dat het hem nog bozer maakte, wat mijn lachspieren weer opwekte. Grappig, maar had je denk ik bij moeten zijn.
Het weer was niet echt geweldig, het regende toen we aan onze tocht begonnen. Daarbij moesten we ook nog een rivier oversteken waarbij de enige waterfles van Koen en mij om het leven kwam. Deze toch was heel anders dan andere tochten, geen bomen, geen bos, maar overal om ons heen hoge bergen en super veel watervallen die ontsprongen in deze bergen. Na lang door de vallei te hebben gelopen kwamen we bij een bergwand waar we omhoog konden. Op het punt waar we werderom een gletsjerrivier moesten oversteken bleef Hanna achter. Het uitzicht over de vallei was echt prachtig!! Helaas was het niet zo helder dat we de toppen van de bergen konden zien, maar dit had ook wel iets speciaals. Op de terugweg Hanna's fles bijgevuld met water uit de ijsrivier, heerlijk helder water! De rivier die we in het begin over waren gestoken was 4 uur later compleet verdwenen! Heel vaag...

27 april, dag 238
Na het checken van het weerbericht naar Invercargill gereden, de meest zuidelijke stad en doorgang naar Steward Island. Steward Island is een klein eiland onder het Zuidereiland. Aardige rit door het boerenlandschap, niets bijzonders.

28 april, dag 239
Vroeg op om de ferry te nemen. De ferry is echt een rip off, $120,- retour voor een tocht van nog geen uur. Verder ook nauwelijks faciliteiten aan boord, gelukkig wel kotszakjes, deze waren echt geen overbodige luxe kan ik je vertellen...
Ingecheckt in mijn hostel, even op bed gelegen, en na een goede lunch maar besloten om een scootertje te huren. Op mijn scooter alle verharde wegen van het eiland verkend (30km) en de bijbehorende strandjes en interessante punten.

29 april, dag 240
Wederom vroeg opgestaan om de ferry te nemen, dit maal de ferry naar Ulva Island. Een klein, onbewoond eiland naast Steward Island. Het eiland staat bekend om de diverse vogels en diversiteit aan planten. Echt prachtig! Ik heb thuis helemaal niets met vogels, maar hier... Ik heb de Bellbird en de Tui gezien en horen zingen (Tui is trouwens ook de naam van een van de betere Nieuw Zeelandse bieren), heb Weka's gezien, Fantails, Pigeons, Parakeets en vele andere vogels. Voor mij een paradijsje, voor mijn vogel-ome Ton zou het helemaal een paradijs zijn (en voor alle andere natuur/ vogelliefhebbers)
Verder was er ook een filmcrew op dit kleine eilandje. Het bleek de Australische versie van Yorin Travel te zijn! Nog even mee staan praten (hun Aziatische presentatrice is echt bloedmooi!), in oktober komt het op Channel 9, en in november is de herhaling te zien op www.gurusexplore.tv, ik ben benieuwd! Halverwege mijn wandeling begon het helaas te regenen, maar ach, dat hoort erbij hier. Op de terugweg op de ferry nog diverse grote Albatrossen gezien, echt hele indrukwekkende vogels!
's Middags eerst erwtensoep gemaakt om op te warmen, mijn plannen om nog meer te wandelen heb ik deze middag maar laten varen..

30 april, dag 241
Vandaag lekker uitgeslapen en wat gewandeld langs de kust, wederom diverse vogels gezien en gehoord.
Zodadelijk de ferry pakken, terug naar Invercargill om morgen naar de Catlins te rijden om weer mooie watervallen, bergen, meren en dieren te zien. Hopelijk gaan de foto's hiervan jullie niet vervelen ;)

Hoop dat jullie allemaal een leuk feest hebben (gehad), dit jaar geen Koninginnedag voor mij :(


Damm, heb ik alle fouten eruit gehaald, heeft ie het niet opgeslagen :(
O ja, heb trouwens een baard, nu nog een witte tuniek, tulband, en ik kan veilig door de Bora Bora gebergte gaan wandelen :)

  • 30 April 2009 - 14:17

    Marc Nouwen:

    Ha manneke,

    Wat jammer van het parachute springen,hoop voor je dat het nog gaat gebeuren.
    Heb ook maar meteen je fouten eruit gehaald.

    Veel plezier daar nog.

    Liefs je moeder
    XXXXX

  • 30 April 2009 - 14:19

    Toos:

    Raar hoor ik plaats een reactie en jouw naam verschijnt, vaag...

  • 30 April 2009 - 21:49

    Ron En Marjo:

    wat heb je weer veel gedaan man. Nog een weekje en je bent met zun 4 en. Gezellig hoop ik. Nou, vandaag in Nederland is van alles mis gegaan op koninginnedag, er is een aanslag gepleegd op de royals, maar dat is inmiddels wereldnieuws dus je zult het misschien al wel weten, Met trix en haar family is alles goed maar het was verschikkelijk. Ga maar niet in een open bus zitten voorlopig.......

  • 01 Mei 2009 - 01:15

    Valerie:

    Wauw je hebt echt weer een hoop toffe dingen gedaan en gezien!

    x valerie

  • 03 Mei 2009 - 11:04

    Ton En AnkiLeenheers:

    Hallo Marc,

    We lezen dat je het nog steeds erg naar je zin hebt. Snap je nu dat ik vogeltjes leuk vind? Jammer dat je niet wat van die mooie parakeets op de foto hebt gezet. Nog een paar fijne weken en tot ziens in juni.

    Ton en Ankie

  • 04 Mei 2009 - 18:21

    Ptje:

    Heej Maat!
    Hier is ook nog alles goed. Gelukkig daar ook. Ik heb een super koninginnendag gehad alleen jammer van die malloot:S. De foto's zijn super, ook die van die suicidale schapen. Jij een fijne trip nog ik zie je over 2 maanden weer.

    Hou je haaks!

    Groetjes Dennis

  • 05 Mei 2009 - 15:29

    Britte:

    Marc!

    Wat een verhalen weer! Ik heb zojuist even de afgelopen 3 verhalen in een keer gelezen :s sorry ik was even de draad kwijt..

    Maar gewoon nog maar 33 dagen en dan kom je weer terug naar Nederland..
    Kijk je er niet tegenop? Heerlijk zo aan de andere kant van de wereld en genieten van de momenten!

    Ik ben echt benieuwd hoe het met je gaat als je terug bent!

    Geniet er nog even van, veel plezier!!!

    Liefs xxx Britte

  • 24 Mei 2009 - 20:24

    Buurman:

    Heb je steeds gevolgd in verhaal en foto`s en wens je alvast een goed terugreis p&j

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Welkom op mijn reis(dag)boek! Dit maal voor mijn tweede reis. Samen met Dominique ga ik voor een ruim een maand naar Thailand en Laos. We gaan proberen om regelmatig een stukje online te posten.

Actief sinds 01 Aug. 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 53538

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Afrika!

11 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Thailand

02 September 2008 - 07 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: