In de mokoro op safari - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu In de mokoro op safari - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu

In de mokoro op safari

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

22 Juli 2012 | Botswana, Kasane

Botswana!

Inmiddels zijn we alweer een kleine week in Botswana na ons laatste bericht vanuit Capetown. Een ongelofelijk mooie week mogen we wel zeggen! De vliegtuigen van Air Botswana waarmee we hier reizen zijn trouwens wel iets kleiner dan wat gewend zijn! Zie de foto’s. Buiten ons om zaten er nog acht passagiers in het vliegtuig…

Botswana bevalt ons vanaf de eerste seconde; vriendelijke mensen, lekker weer, heel relaxt allemaal.. Op advies van medereizigers hebben we ons naar ‘The Old Bridge’ laten brengen, een combinatie van een camping en één overdekte slaapzaal, met een gezellige reggae vibe. Douchen in de open lucht, zonnen op het gras en chillen in de hangmat. Het leven speelde zich hier verder volledig buiten af, ’s avonds dus met dikke truien en een biertje rondom het kampvuur.

Okavango Delta
In ons vorige verhaal vertelden we dat het ontzettend duur was om naar de Okavango Delta te komen, gelukkig hadden we een goedkoper alternatief gevonden. We legden een korte afstand af naar het zuidelijk deel van de delta in plaats van verder naar boven, de inner delta. Hier zien ook dieren, maar doordat er minder diep water is komen hier geen krokodillen, nijlpaarden en leeuwen voor, ook de buffel is in deze tijd van het jaar pleite. Jammer dat we die niet konden zien, maar we konden nu wel rustig wandelen in de hoop de rest van het dierenrijk te zien zonder bang te zijn het niet te overleven…
Na drie kwartier in een speedboot te hebben gezeten (erg koud om acht uur ’s ochtends!) kwamen we aan in Boro waar de speedboot werd ingeruild voor een Mokoro, een kano gemaakt van een uitgeholde boomstam. Enkel met onze gids vertrokken we de delta in, twee uur door het kraakheldere water en riet, genieten van de stilte, alleen geluiden van water, riet en vogels. Prachtig. Aangekomen op een eiland mochten we onze tent opzetten. Een gegraven gat in de grond deed dienst als toilet. Vroeg op de middag een lange wandeling gemaakt over het eiland, in de hoop Afrikaanse dieren tegen te komen. Olifanten poep was er in overvloed, je moest je best doen eromheen de lopen! Maar op een verdwaalde gnoe na, bleven de dieren helaas ver bij ons voldaan. Nadat onze privé gids (we waren deze dagen met zijn drieën) een antilope en een zebra dacht te zien op een eilandje, moesten we daar natuurlijk heen, maar dan wel door het water! En dat is niet fijn met je blote voeten over een soort van distels lopen! Gelukkig was het de moeite waard, vele antilopen en zebra’s liepen voor ons door. De zebra’s kwamen zelfs nog even bij ons kijken.
’s Avonds, bij de wandeling voor zonsondergang nog een groep grote antilopen, een paar zwijnen en een gnoe van dichtbij gespot. Een magere “vangst” vonden we, hopelijk morgen meer geluk. Bij het kampvuur ons eten warm gemaakt, wijntje en kaasje erbij en genoten van het ‘echte kamperen’, tussen het wildlife!

Nog voor zonsondergang begonnen we aan de ochtendwandeling, en die begon goed, een grote olifant gespot! Een uur later leek dit het enige te zijn, hoewel de omgeving schitterend was, toch een beetje balen. Maar…. In de verte zagen we een kudde gnoes. Voorzichtig dichtbij geslopen waarna er ook een kudde zebra’s en een groepje everzwijnen bij achteraan bleken te lopen. Super vet! Later kwamen we ook nog vier olifanten tegen, twee oudjes van ergens in de 50 en twee jongeren van ergens in de 20, net zoals bij ons thuis ;) Hoewel er verse sporen van giraffes waren, heeft Dominique haar geliefde dier niet kunnen gezien.. Na deze wandeling een siësta gehouden, tent afgebroken en terug naar Boro gevaren. Onze gids heeft hier nog zijn dorpje laten zien. De huisjes zijn gemaakt van lege blikjes en modder, het frame is van hout. Ook bijzonder om dit in het echt te zien.

Chobe
Wederom met Air Botswana gevlogen, dit maal naar Kasane. Wederom met advies van medereizigers hebben we ons onderkomen gekozen; ‘The Old House’. Bij de luchthaven stond er al een medewerker klaar met een bordje met onze namen erop, luxe! Na het dorpje een beetje te hebben verkend hebben voor de tweede dag twee tours geboekt voor het Chobe National Park, daarvoor zijn we naar Kasane gekomen. Het Chobe NP is qua oppervlakte ruim een kwart van Nederland en hier komen op de neushoorn na, zo ongeveer alle bekende Afrikaanse dieren voor. Er staan ook geen hekken om het park zodat de natuur dus zijn gang kan gaan. Dit verklaart misschien waarom er apen door het winkelcentrum slingeren en ’s middags vier zwijnen voorbij kwamen gelopen terwijl we bij het zwembad zaten te lezen haha.
’s Ochtend anderhalf uur voor sunrise werden we al opgehaald voor onze ‘morning-drive’. In een open jeep reden we door het park in de hoop dieren te spotten. Ontzettend koud, maar Do al meteen geluk, een giraffe stond ons al na een paar minuten naast het pad op te wachten. De komende uren spotten we buffels, nijlpaarden, vele soorten antilopen, koedoes en bambi- verwanten. Toen onze gids/chauffeur verse sporen van leeuwen vond werd hij wildenthousiast. Via zijn walkietalkie werd contact gezocht met andere jeeps om de leeuwen te traceren, waar we eerst nog geen 20km/u haalden, reden we nu zeker dubbele snelheid door het park! Na een kwartier hadden we ze gevonden. Een groep van 10 leeuwen, waarvan één mannetje met prachtige manen, een echt Mufasa. De leeuwen liepen vlak langs de jeep. Wel een beetje eng. Nadat Do ging staan om het goed te kunnen zien werd ze meteen verzocht weer te gaan zitten! Zolang je in de jeep blijft zitten zien de leeuwen je als een ‘object’, maar ga je staan, dan wordt je een prooi… Maar dit was echt het toppunt, dat ze zó dichtbij konden komen.. Schitterend.

’s Middags zijn we met een kleine boot over de rivier de Chobe gevaren. Ook nu konden we weer verbazingwekkend dicht bij de dieren komen. We hebben veel nijlpaarden van dichtbij gezien, wat een beesten zeg! Vijf keer zo zwaar als de Toyota thuis! Ook zijn we een krokodil op een meter genaderd en olifanten op een meter of drie. Ongelofelijk hoeveel olifanten hier trouwens zijn, en er zijn mensen die hier komen om op olifantenjacht te gaan (koning Carlos van Spanje onlangs). We vragen ons af wat hier nu de sport van is, net als vroeger op vrijdagavond naar de Axis, je kan gewoon niet missen.. ;)
We hebben olifanten een rivier zien oversteken en een kleintje van vier maanden zien drinken, erg grappig. Omdat zijn slurf nog niet echt functioneert, moet hij met zijn hele gezicht het water in om te drinken. Aan vogels is er ook geen gebrek, hele mooie grote, waaronder een visarend, maar ook hele schattige kleine.
Bij zonsondergang liepen er honderden olifanten en buffels op een groot eiland, geweldig mooi! Helaas vaarde onze boot verder, hier hadden we uren van kunnen genieten.. Wel nog even stilgelegen om te genieten van de zonsondergang. Dat is toch wel altijd prachtig hier!

Morgen gaan we naar Zimbabwe, naar de Victoria Falls, en misschien een helikopter vlucht eroverheen maken, zou gaaf zijn! Maandag vliegen we weer naar Johannesburg om dinsdag nog nog voor een paar dagen met de auto richting Drakensberg te gaan. Tenminste dat zijn de plannen nu, maar wie weet…

Al deze mooie dieren en natuur is natuurlijk weer te bekijken op;

• 23 Juli 2012 - 07:37

Stefan Langens:

Hey Marc en Do,

Echt super vet om te lezen dat je die dieren daar gewoon in het wild tegenkomt! Geniet er lekker van samen en nog heel veel plezier!!!

• 21 Juli 2012 - 23:13

Marjo:

Oooo wat gaaf allemaal, dit wil ik oooook. Ben zoooo benieuwd naar de Victoria waterfalls, enjoy!!!

• 22 Juli 2012 - 06:32

Deborah:

Wow wat een verhaal wederom, lijkt me echt machtig en prachtig om al die dieren te zien! Super!!! Geniet ervan samen!

• 22 Juli 2012 - 10:22

Mandy:

Geweldig verhaal!!

• 22 Juli 2012 - 11:17

Björn:

Machtig mooi man!!!
    Om aan te geven dat sommige dingen hier ook hetzelfde blijven: Gisteren naar Tilburgse kermis geweest, vandaag een kater tot aan Tokyo...

• 22 Juli 2012 - 11:23

Toos:

ALs ik zo jullie verhaal lees en de foto's zie,dan is het daar vreslijk mooi.
    Wat een ervaring om zo dichtbij al die echte wilde dieren te zijn, een ware belevenis.
    Geniet nog maar van alles zo lang je er bent.

Veel liefs

• 22 Juli 2012 - 12:51

Britte:

Zoals altijd zijn jullie verhalen weer super om te lezen! Heel veel plezier nog! En ik kijk alvast uit naar jullie volgende avontuur! Groetjes

• 25 Juli 2012 - 00:27

Peggy:

marc, echt een super reis maken jullie saampjes! geniet de komende weken nog flink van het land en elkaar.. want je moet haar 3 maanden missen straks!! xxx

• 25 Juli 2012 - 12:50

Marleen:

He coonie!

Mooie verhalen weer!!! Heb alles even teruggelezen, was zelf ook op vakantie, (nu weer aan t werk dus alles tijd :P )
    Nog lekker genieten jullie met zn tweetjes he! Ik hoor het wel als je ook mail hebt van jeweetwel zodat we data's op elkaar kunnen afstemmen !;)

Ga nu dootjes verhalen lezen, maar doe dr alvast de groeten!

liefs xx M

• 27 Juli 2012 - 16:40

Danielle:

Wat ontzettend gaaf dat jullie zoveel dieren gezien hebben en er ook nog zo dicht bij zijn geweest! Lijkt me weer een ervaring apart! Haha, ik was alweer blij om op Sicilië een salamandertje te zien... :-P

Maar geniet er nog van!

• 28 Juli 2012 - 10:29

Harry Senior:

Marc en DO geniet daar nog maar lekker wat je daar allemaal ziet wij zien hier alleen turken en marokanen
    wij gaan wee rin september naar de spaanse zon
    gegroet

• 31 Juli 2012 - 16:42

Marjolijn:

Hey Marc en Do,
    Wat een verhalen, heb ze zojuist allemaal gelezen (ben net terug uit het "saaie" Frankrijk) Ben erg jaloers. Zeker jaloers op de vele dieren die jullie gezien hebben, kei gaaf. Ben benieuwd wat jullie nog meer zien, beleven. Geniet ervan!!!! Gr.

• 04 Augustus 2012 - 11:06

Jörgen :

Hey Marc & Do,
    Geweldig zeg dat het toch nog gelukt is om op safari te gaan, zeker als jullie ondanks het jaargetijde toch nog zo veel verschillende dieren hebben gezien.
    Ernstige mooie zonsondergangen zeg, daar kan het waterige zonnetje hier echt niet tegen op.

Groeten Jörgen