Kruger, voetbal en de Afrikaanse Hoër Meisieskool - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu Kruger, voetbal en de Afrikaanse Hoër Meisieskool - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu

Kruger, voetbal en de Afrikaanse Hoër Meisieskool

Blijf op de hoogte en volg Marc

08 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn laatste verhaal vanuit Afrika! De afgelopen week in het Kruger geweest, naar een voetbalwedstrijd geweest en lesgegeven op een middelbare school. Veel plezier met lezen, hopelijk lees je het voor donderdagavond..

Kruger.
Het Kruger National Park is ongeveer even groot als ons kikkerlandje en is één van de bekendste wildlife parken ter wereld. Mijn toer kort samengevat; viel tegen. Mijn tour was maar één dag echt in Kruger waar ik veel dieren heb gezien, maar veel minder dan het Chobe (ben misschien al teveel verwend met dieren). De andere dagen waren in andere parken waar ik één heel hele bijzondere ervaring had. We gingen ’s ochtends vroeg wandelen in het gebied waar gevaarlijke dieren voorkomen. Neushoorns, nijlpaarden en buffels worden geregeld gezien. Roofdieren eigenlijk nooit.
Tijdens het wandelen hoorde we iets in de bosjes rechts, een impala (rendiersoort) dachten we. Plots komt er 6 meter voor ons een mannetjes leeuw het pad opgelopen. We waren met negen man, de leeuw alleen, hij vluchtte weg. Wanneer er meer leeuwen waren, had het anders kunnen aflopen aldus onze gids die slechts drie kogels in zijn geweer had..

Voetbal!
Afgelopen zondag was er een voetbalwedstrijd in Pretoria. Vol goede moed met twee Engelse kerels uit het hostel (Jake & Daniël) T-shirts van de Kaiser Chiefs (nee, niet de band) wezen komen op de zondagmarkt. We dachten dat dit de club uit Pretoria was, later bleek dat de Sundowners uit Pretoria komen en de KC uit Johannesburg.. Volgens Frenky, vaste bewonder van het hostel, was dit geen probleem omdat er geen voetbalhooligens zijn in Afrika, alleen supporters. Samen met Jake, Dan, Frenky en Britt naar het stadion gelopen, Do moest helaas huiswerk maken. Kennen jullie de Vuvuzela’s nog van het WK? Iedereen had deze of andere herrie toeters bij, ongelofelijk wat een geluid! Natuurlijk zelf ook direct een toeter gekocht J
Aangekomen bij het stadion bleek het uitverkocht te zijn, dus moesten we op straat proberen om kaarten te krijgen. Oja, we waren de enige blanken; voetbal is een sport voor de donkere mensen, de blanke spelen rugby. Dus wij als blanken bedelden bij de zwarten om kaartjes, de wereld andersom ;)
Uiteindelijk had ik enige een kaartje en zou alleen het stadion ingaan, totdat we iemand tegenkwamen die ons het stadion in kon krijgen. Met wat contant geld, de juiste contacten en beveiligers die een oogje dichtknijpen waren we allemaal binnen. Ook wij (nou ja, ik niet want ik had een kaartje) deden mee aan het corrupte systeem.
In stadion was het één groot feest, supportersvakken bestaan niet, iedereen zit door elkaar heen en juicht, schreeuwt, zingt en danst. Geen hooligens, alleen fans. Zo hoort voetbal te zijn!
Er waren diverse Afrikanen die met ons op de foto wilden, een groep blanke mensen in het stadion schijnt toch echt bijzonder te zijn bij het voetbal J Dat we 4-1 verloren hadden deerde de pret niet, iedereen bleef feesten buiten.

Dagje lesgeven
In het hostel heb ik anderhalve week geleden kennisgemaakt met twee leraressen van een middelbare meisjesschool en geregeld dat ik een dag mee zou kunnen lopen om te kijken.
Maandag de dag doorgebracht op de Afrikaans Hoër Meisieskool. Hoër betekend niet hoer, maar hoger, let vooral op de puntjes die je hier echt niet mag vergeten. Op deze school wordt lesgegeven in het Afrikaans in plaats van Engels. Dit Afrikaans is gebaseerd op Nederlands dus vaak ook te volgens voor mij. Om deze reden is het merendeel van deze school ook blank, van de 1100 leerlingen zijn er slechts 100 gekleurd. Donkere Afrikanen geven de voorkeur aan onderwijs in het Engels.
Aanvankelijk was het de bedoeling om alleen te kijken naar het onderwijs hier. Eerst een les Engels, daarna Levensoriëntatie, oftewel gewoon Maatschappijleer. Toevallig ging het over alcohol en drugs, dus heb ik ons gedoogbeleid meteen uitgelegd. Het derde uur was er een klas die hetzelfde op het programma had staan maar er was geen docent.. Ik besloot om de les maar te draaien, een kwartier later kwam de docente binnen die verrast was. Ze had het heel erg druk waarna we besloten dat ik de les zou afmaken en de docente weer terug ging naar kantoor. Daarna ook nog in klassen les mogen geven, erg leuk om een keer te doen! De meiden vonden het ook leuk, ik ben door vele gefotografeerd en gefilmd tijdens mijn les. Kreeg van de docente laten een sms; “Very nice to have you! All the girls are like ‘That was so cool ma’am!’Keep well! Enjoy your last day”
Altijd leuk om te krijgen, zoveel waardering zal ik in het dagelijks helaas niet ontvangen voor een gewone les ;)

Het onderwijs is niet veel anders dan bij ons. Ondanks dat de meeste lokalen wel een beamer aan het plafond hebben hangen zijn er verder geen ICT faciliteiten en wordt er vooral frontaal lesgegeven. De kinderen zijn net als bij ons. Ook hier word stiekem gesmst, gegeten en gedronken tijdens de les. Kids will be kids. Wel is er veel respect voor de docent. Wanneer je een lokaal binnenkomt gaat iedereen direct staan. Ook wanneer ze antwoord geven, moeten ze opstaan. Hierin is wel een verschil per docent, de jongeren docenten zijn hier minder strikt in.



Verder heb ik de afgelopen dagen leuke dingen in Pretoria gedaan. Het Voortrekken museum bezocht en we zijn nog stap geweest. Hier heb je blanke en zwarte cafés. De blanken zijn net zoals bij ons, aan de bar staan en na wat alcohol word er een beetje gedanst. In de zwarte cafés daarin tegen is het een groot feest. Iedereen danst, lacht en feest. Natuurlijk zijn wij beide avonden vooral in die cafés geweest waar we als blanken werden gewaardeerd.


Wederom bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Moeders, opa, Gerte, Björn, Mandy, Danielle, Marjo, Jörgen en anderen; bedankt voor jullie reacties op verhalen!
Over een paar uur vertrek ik naar het vliegveld voor mijn vlucht om 18.45 uur. Morgenmiddag (donderdag) zal ik weer thuis zijn. Als het goed is staan er nog een paar kratten bier en flessen wijn koud; iedereen die me gevolgd heeft, vrienden, familie, (oud) collega’s en anderen; jullie zijn morgenavond (donderdag dus) vanaf 20.00 welkom om iets te komen drinken tot de drankvoorraad op is ;)
Laat even weten of je wel/ niet komt, dan kan ik me daar op voorbereiden.

Groeten, Marc

  • 08 Augustus 2012 - 11:07

    Susan:

    Hee marc, geniet nog van je laatste dagje daar! Goede reis terug! x

  • 08 Augustus 2012 - 11:29

    Deborah:

    Hey Marc wederom een super verhaal! geniet van je laatste dag. Helaas kan ik donderdag niet, ik ben in Berlijn.


  • 08 Augustus 2012 - 11:36

    Steph:

    Kei leuk verhaal weer, heb ze allemaal gelezen. Morgenavond ben ik er wss niet bij, moet gewoon werken.. Xxx

  • 08 Augustus 2012 - 11:41

    Mo:

    hee luitjess
    weer veel gezien en gedaan lees ik. de vorige heb ik gemist trouwens.
    dat verhaal met de leeuw is wat eng.
    leuk dat je les hebt gegeven. hebben ze jou ook Afrikaans geleerd?
    wanneer komen jullie thuis? niet vergeten dat we de 20ste weer beginnen he...haha.

    groetjes Mo

  • 08 Augustus 2012 - 11:42

    Ute:

    Wat een goed verhaal weer, jij maakt echt veel mee ;-D
    Goeie reis terug en tot volgende week!
    Xx

  • 08 Augustus 2012 - 12:30

    Mandy:

    Weer een mooi verhaal! Kruger viel bij mij ook tegen toen ik er was. Het meest verrassende voor mij in het hele park was...de flitspaal... ! Haha.

    Geniet er nog even van en tot in het Veghelse!

  • 08 Augustus 2012 - 15:23

    Jeroen S:

    Hey Pipo! Heb je verhalen goed gevolgd dus ik kom morgen wel een pislke pakken!
    Eens kijken of je dat niet verleerd bent!

  • 08 Augustus 2012 - 17:36

    Peggy:

    Super! Gaaf dat je daar les hebt gegeven, moet een mooie ervaring zijn geweest! We zien elkaar binnenkort wel een keer! XXXies

  • 08 Augustus 2012 - 20:31

    Mo:

    hee ppsssttt...
    ik sta nog volledig op de vakantie-modus .... fijn dat je me bij de les betrekt. om een of andere reden heb ik de laatste twee alineas gemist.
    veel plezier morgen bij je thuiskomenvanvakantieborrel!!!!

    gr Mo

  • 09 Augustus 2012 - 08:17

    Jòrgen :

    Hey Marc, Goed om te horen dat er ook landen zijn waar ze weten hoe voetbal supporters horen te zijn. En les gegeven zonder digibord, ongelooflijk er is nog hoop :) wel gaaf om een keer te doen zeg.
    Veel onvergetelijke ervaringen opgedaan de laaste paar weken.
    Geniet nog even van je laatste paar uurtjes.
    Vanavond heb ik helaas andere veplichtingen, maar ik kom binnenkort zeker langs voor de verhalen, foto's en natuurlijk dat biertje.


  • 09 Augustus 2012 - 16:55

    Björn:

    Gelezen!
    ZOals je weet kom ik na mijn trainingen, dus om een uurtje of 22.30 pas...
    As ge nog wakker bent...
    xx Schatje!

  • 10 Augustus 2012 - 13:54

    Henry:

    Hoi Marc. Fijn dat je het weer zo goed hebt gehad. Weer veel meegemaakt. Kan ook niet anders bij jou volgens mij. We hebben weer genoten van je verslagen. Het laatste heb ik net te laat gelezen vandaar dat we gisteren niet bij je waren. We komen snel weer aan. Grtjes Henry en Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Welkom op mijn reis(dag)boek! Dit maal voor mijn tweede reis. Samen met Dominique ga ik voor een ruim een maand naar Thailand en Laos. We gaan proberen om regelmatig een stukje online te posten.

Actief sinds 01 Aug. 2008
Verslag gelezen: 5469
Totaal aantal bezoekers 53591

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Afrika!

11 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Thailand

02 September 2008 - 07 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: