Klimmen, klauteren en dansen. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu Klimmen, klauteren en dansen. - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu

Klimmen, klauteren en dansen.

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

07 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Help!! Wederom teveel gedaan om op te schrijven! Mijn dagboek was sinds 27 februari niet meer bijgewerkt, dus daar heb ik vandaag maar aan besteed. Gezien mijn plannen voor de komende dagen nu een verhaaltje van mijn eerste ervaringen in Nieuw Zeeland.

Zoals ik schreef in mijn laatste verhaal zou ik 2 maart beginnen aan mijn tour door een deel van het noorder eiland. De twee dagen in Auckland heb ik doorgebracht met inwinnen van informatie wat ik kan doen hier, lopend door de stad en door parken, heb ik een bezoek gebracht aan het grote museum waar ik veel heb gezien en geleerd over de Maori cultuur.

2 maart, dag 182
Om kwart voor acht 's ochtends werd ik opgehaald door de Straybus (voor de gratis tour die ik had gewonnen in Cairns). Mijn tas had ik de dag ervoor al gepakt, dus in het donker mijn tas uit de kamer gepakt en mijn matras en kluis dubbel gecheckt. Helaas niet de grond naatst mijn tas waar ik (2e) slaapzak had liggen, waar ik later achter kwam... We zaten met 24 mensen in de bus, gemiddeld midden 20 (jongste 19, oudste 50) en hadden een toffe gids/ chauffeur. Veel mensen uit de UK, paar Zweedse, mensen uit de VS, twee Duitse en ik. Gelukkig, geen bus vol Nederlanders, na de tijd met Do en Edje fijn om weer eens alleen maar Engels te horen. Vanuit Auckland zijn we eerst de berg, Mount Eden opgereden vanaf waar we een mooi zicht hadden op de stad. Hierna zijn we met wat tussenstops naar Hahei gereden. De route was erg mooi, mooie bergen, mooie meren en mooie bossen. Jammer dat ik nu geen eigen auto meer heb, het zou mooi zijn om hier uit te stappen voor een paar mooie wandelingen. In Hahei kon je een kajaktour doen over zee naar Cathedral cove. Je kon ook lopen, maar kajakken leek me ook wel fijn. Omdat dit niet gratis was waren we maar met 4 pers. We hadden echt mooie views, veel achtergrond verhalen en we zijn zelfs met de kajak in een grot gevaren, echt mooi. Dit is ook het gebied met de mooiste stranden die gebruikt worden voor de reisbrochures
Na deze mooie tour zijn we met de hele groep naar de Hot Water Beach geweest. Nieuw Zeeland is voor het grootste deel gevormd door vulkanen, onder dit strand is nog veel lava (hete stenen) die ondanks dat ze nogal oud zijn (5 tot 9 miljoen jaar) nog steeds zoveel warmte afgeven dat je tijdens eb een kuil kunt graven en het water wat naar boven komt 60C is, geloof me, dat is heel warm! Ik stelde voor om de Duitse alle kuilen in het strand te laten graven, helaas, we moesten het toch echt zelf doen. Na een goede bbq en paar goede gesprekken met mijn goede vriend Jim Bean ben ik heerlijk in slaap gevallen.

3 maart, dag 183
Vandaag naar Raglan gereden, de surfspot van Nieuw Zeeland. Het nadeel van een bus/ groep is dat je iedere keer op iedereen moet wachten. Bij iedere stop, iedere pauze, mensen ophalen en afzetten. Echt heel anders dan de vrijheid van een eigen auto. Op momenten als deze verlang ik terug naar mijn Magna. Uiteindelijk waren we pas om 3hr op het strand, met eigen vervoer zou dit rond 12am al zijn. Nu waren ook alle hardboards al weg dus moest ik op een softtopboard surfen. Deze zijn makkelijker om op te staan, maar ook stukken minder snel en minder wendbaar.
We hadden een mooi hostel, midden in de bossen, heel gezellig en knus. Uiteraard weer als laatste te bed, omdat het zo gezellig was...

4 maart, dag 184
Vanuit Ragan naar Waitomo gereden. Hier hebben ze een paar honderd grotten, complete stelsels. Samen met Johnny, Simon en Matias ben ik de tour Haggas Honking Holes gaan doen. Met twee instructeurs gaan we de Haggas grotten in (vernoemd naar ene Haggas die in de grot viel) en in de grot gaan we abseilen en klimmen. Na een wetsuit te hebben aangetrokken, laarzen aan en een helm met lamp op te hebben gedaan (er is geen TL verlichting) moesten we eerst oefenen op een heuvel. Het is niet zoals de klimmuur op het Zwijsen, dat over een touw stapt wat door iemand wordt vastgehouden en je sprongetjes naar beneden maakt. Hier maak je jezelf vast aan touw en gaat dan alleen naar beneden, dus heb maar goed opgelet bij de instructie!
De cave in!!Ik weet niet hoe het kan, had denk ik iets beter moeten opletten met aardrijkskunde, maar er is constant stromend water in de grot, en niet een beetje, echt veel! En het regent niet eens! De wanden zijn dus ook enigszins glad, en ik moet zeggen; ik kneep hem best wel in het begin. We begonnen meteen met een abseil van 20 meter. Spannend in het begin, maar echt super gaaf!! Hierna een abseil in een waterval, eentje in het donker (lamp moest uit) en vele keren moeten klimmen wat soms echt niet meeviel. Op een punt waar het heel erg nauw was moesten we ons door de rotsen wringen, helaas ook onder water wat voor mij echt even een momentje van ademnood teweeg bracht. Dat ik nog vast bleef zitten op het moment dat ik onder was maakte het er niet beter op.. Normaal zijn de groepen iets groter, en zijn er bange vrouwen bij, wij waren redelijk snel waardoor we nog tijd over hadden. De gidsen waren zelfde types als wij, we hadden veel lol samen dus namen ze ons mee naar een ander deel van de grot, het was de 4e keer in drie jaar, dus wel speciaal. Na ruim twee uur kwamen we uitgeput maar zeer voldaan weer boven de grond. Van iedereen waren twee foto's gemaakt,die we wat later samen met een cd zouden kunnen kopen in het kantoor voor $25,- We hebben alle vier $5,- bij elkaar gelegd, waarna ik heb gevraagd of ik de foto's op mijn laptop kon zetten, de dollars voor hen contant i.p.v. voor de baas, en wij de foto's digitaal en goedkoop, iedereen happy.

Door naar Uncle Boys Place voor een culture Maori avond. De Maori is het volk dat hier woonde voor de Nederlanders en de Engelse hierheen kwamen. De Maori's komen oorspronkelijk uit Polynesië en zijn ongeveer 600 jaar geleden hier terecht gekomen en hebben hun eigen lifestyle ontwikkeld, in het kort... We kregen Maori eten, en daarna gingen we naar een andere zaal waar we werden ingewijd in de tribe. De meiden leerden een traditionele dans, de Poi, wij leerden de Haka, de oorlogsdans die vroeger werd gebruikt om de tegenstanders te intimideren. De All Blacks (het rugby team) gebruikt deze nog steeds. Best leuk om te doen! Hierna nog diverse dansen gezien, best leuk, hoewel het erg amateuristisch was.
De avond verder doorgebracht in 'n grote kring waarin iedereen zijn meest beschamende momenten deelde, dat is het leuke aan het reizen, je ziet de mensen toch nooit meer, dus kunt heel open zijn. Later de avond op het strand rondom een kampvuur voorgezet met een klein groepje.

5 maart, dag 185
Op naar Rotorua waar ik nu nog steeds ben. Heb besloten om hier van de bus te gaan, de omgeving zien, beetje wandelen en eventueel naar de oostkust gaan. Dit is hiervoor de perfecte plaats om te vertrekken. Tijdens het rondlopen door de stad kwam ik Lily weer tegen, een vrouw uit New York van midden 40 die ook de oostkust wilde zien, dus maar besloten om samen 'n auto te huren omdat we geen zin hadden in weer het gedoe van een toerbus, alleen is te saai en te duur, dus voor beide perfect. 's Middags met Joanna, ook uit de bus, langs Lake Rotorua gewandeld. Dit dorp stinkt trouwens de hele dag naar rotte eieren (ROT -orua), dit omdat het veel vulkanische activiteit heeft, er zijn veel spa's waar de hele dag gassen uit de aarde omhoog komen. Het schijnt heel ontspannend te zijn, maar die lucht!! 's Avonds met Lily, Kathrin en Joanna wezen uit eten. De heerlijkste kip ooit op!! Voor de prijs waar je in Nederland net een chickenwing voor hebt, heerlijke prijzen hier, zeker omdat de euro nu ongelofelijk sterk staat. Voor het eerst dat ik blij ben met de euro en de gulden niet mis. ;)

Vandaag, de 6e,niet veel gedaan omdat het de hele dag regende wat mij niet motiveerde om te gaan wandelen dus de dag maar besteed aan het bijwerken van mijn dagboek, dit verhaal schrijven en relaxen. Heb ook twee gezellige Noorse kamergenoten die ook hun dagboek moesten bijwerken, net even lekker in de spa (een gewone) zitten chillen, heerlijk!!

  • 07 Maart 2009 - 08:31

    Nikki Ron Marjo:

    wat geweldig Marc. Weer eens iets anders al al dat feesten met die van ons haha, genieten man, doen wij ook. zijn nu op Cape Tribulation en eten bij Nikki in het hostel.Lachen
    X van ons

  • 07 Maart 2009 - 10:01

    Mandy:

    Heb je ook al van die geweldig foute spelletjes gedaan als vloeitjes op je hoofd met de naam van een persoon erop? En dan maar flink adje drinken als je het niet raadt?? Hahah, dat is zo leuk aan reizen, die slappe klets en idd je nieuwe beste vrienden nooit meer zien daarna en dat helemaal prima vinden. Veel plezier daar!
    Liefs Mandy
    Enne...OP was super! Wat een sfeertje! Moest nog aan je denken, haha!

  • 08 Maart 2009 - 10:29

    Toos:

    Hartstikke leuk om je verhaal weer te lezen met de leuke dingen die je wederom hebt gedaan.
    Ben nu al weer benieuwd naar het volgende verhaal. Wel fijn dat jullie samen een auto huren, dat maakt het idd allemaal wat gemakkelijker.
    Veel plezier en liefs ook van je vader

  • 10 Maart 2009 - 14:42

    Gerte:

    Wat is het toch leuk om elke keer die verhaaltjes te lezen, jij maakt nog eens wat mee daar.
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Nog veel plezier daar, groetjes van mij.

  • 14 Maart 2009 - 10:29

    Ron En Marjo:

    wij zijn weer thuis. het was een voorspoedige vlucht.Nikki heeft ook skype. jij ook? haar skypenaam is nikki200

  • 18 Maart 2009 - 16:35

    Harry:

    Heeej Hennie,

    Great story i'm glad that you can speak more englisch now i'm gone haha. Psst alleen denk niet dat je eerder bij het strand zou zijn geweest met eigen auto Hennie, na een 4 uur durend ochtend ritueel ben je altijd later mattie. Gaaf dat je weer een auto hebt gehuurd en ik mis de Magna ook wel een beetje!!

    Mzzls Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Welkom op mijn reis(dag)boek! Dit maal voor mijn tweede reis. Samen met Dominique ga ik voor een ruim een maand naar Thailand en Laos. We gaan proberen om regelmatig een stukje online te posten.

Actief sinds 01 Aug. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 53589

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Afrika!

11 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Thailand

02 September 2008 - 07 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: