Mordor en Brabanders ipv Hobbits - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu Mordor en Brabanders ipv Hobbits - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Marc Nouwen - WaarBenJij.nu

Mordor en Brabanders ipv Hobbits

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

19 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Ben ik weer!!! Had de laatste tijd geen zin om te typen, had een leuk boek om te lezen en veel leuke mensen om me heen. Nu ook, maar nu een rustige avond, dus ideaal om jullie weer op de hoogte houden van wat ik hier allemaal uitspook.


7 maart, dag 187
Nadat ik mijn laatste stuk online had gezet ben ik mijn huurauto wezen ophalen, een gloednieuwe Toyota Corolla. In Amerika rijdt iedereen automaat, dit was een schakel dus voor Lily nogal moeilijk, heb maar aangeboden de komende week te rijden.. De eerste stop was Whakatane. Hier raakten we in gesprek met een Maori die aan het vissen was. Hij vertelde ons hoe ze met een waka (kano) eens in de 5 jaar naar Polynesië voeren, zonder gps, zonder kompas, maar met de zon, de sterren en de vogels als navigatie. Hierna verder gereden, ongelofelijk hoe mooi het hier is! De bergen, de verschillende kleuren groen, de vegetatie, zo divers! Op de foto's kan je dat niet echt zo goed zien, dus als je het echt wilt weten; gewoon even hierheen komen ;)
We zijn geëindigd in Ta Kaha. In dit “hostel” zat welgeteld 1 backpacker. Het zat er wel helemaal vol met familie, allemaal Maori's. Eentje ging volgende week trouwen, dit was een soort van vrijgezellenfeest. Voor een paar dollars konden we aanschuiven voor het diner, heerlijk!! Geen idee wat ik heb gegeten, maar het was lekker. Ook was er een jacuzzi met oceanview, ook zeker niet verkeerd :)


8 maart, dag 188
Verder gereisd richting East Cape, wederom veel mooie natuur gezien, wat gewandeld. In dit deel heb je geen bereik met mobiele telefoons, er zijn geen pinautomaten en geen fastfoodtoko's, heeft ook zeker zijn charme. Zo dicht mogelijk bij East Cape accommodatie gezocht en een mooie wandeling bij het strand gemaakt.


9 maart, dag 189
Om 5hr de wekker, en voor 6 zaten we in de auto, op naar East Cape om de eerste mensen te zijn die op 9 maart 2009 de zon zouden zien opkomen. Het is hier trouwens exact twaalf uur vroeger als bij jullie nu. Na een mooie drive moesten we nog het bergje opklimmen om bij de vuurtoren te komen vanaf waar je zonsopgang kon zien. Het werd al aardig licht, maar gelukkig waren we nog net op tijd. Niet de mooiste zonsopgang, maar wel aardig. Op de terugweg zagen we nog twee oude mannetjes (rond de 75) die samen illegaal stonden te kamperen met hun camper. Respect; lijkt me gaaf om over 50 jaar ook nog met Edje of Langens eropuit te trekken op avontuur.
Op de weg zuid nog een kerk gezien die ingericht was in Maori stijl, heel bijzonder! Doorgereden naar Tolaga Bay de Cooks Cove Walkway, een mooie wandeling! Het leek precies op The Shire, het hobbitdorp in Lord of the Rings (LotR). Aan het eind nog verkeerd gelopen waardoor we door de bergen tussen de koeien en schapen aan het wandelen waren, ook erg leuk.
Door naar Gisborn, de eerste echte stad weer. 's Avonds voelde een man zich nog beledigd nadat ik heel subtiel had gevraagd of hij evt. een douche kon nemen nadat zijn penetrante lucht de hele tv-room vulde...


10 maart, dag 190
Het gebied waar we nu zijn staat bekend om zijn wijnen, dus zijn we na een wandeling bij een wijngaard geweest om wijn te proeven, nog een heerlijke Chardonnay aangeschaft. Richting Napier gereden, maar eerst naar de Reigna Falls gereden. Natuurlijk weer over het hekje geklommen en aan de zijkant naar beneden geklommen voor een mooier zicht ;)
In Napier leuk hostel gevonden, lekker gekookt en na wat lezen heerlijk gaan slapen.


11 maart, dag 191
Vandaag fietsen gehuurd met Lily en Maaike (uit Oisterwijk, die ik kende van 't hostel in Gisborn) en het plan was om diverse wijngaarden te bezoeken en veel te proeven. Helaas, de afstanden waren iets groter als gepland, ook de route was nu niet echt mooi te noemen. We fietsten door een industriegebied en later vele stukken over de snelweg waar de auto's ons met 100km voorbij raasden. Gelukkig nog wat lekkere wijnen op, nog een chocolademuseum bezocht en toen was het alweer tijd om terug te rijden. Het begon donker te worden (we hadden geen licht), het begon te regenen (we hadden geen regenjas bij) en moesten nog een groot stuk over de snelweg fietsen, best link allemaal. Gelukkig voor de echte bui het hostel weten te bereiken waar we wat dvd'tjes op de kamer hebben gekeken.


12 maart, dag 192
Vandaag begonnen met een wandeltocht door Napier. In 1931 is het centrum verwoest door een aardbeving met 255 naschokken. Er is toen gekozen om het hele centrum te herbouwen in Art Deco stijl. Wel aardig, maar na 10 minuten had ik het ook wel weer gezien. Met Maaike en Lily in Hasting wezen kijken, wederom wat wijngaarden gezien, Maaike afgezet en Lily naar Taupo gebracht wat 't einde van onze reis was. Heb veel met haar gelachen, maar een week was lang genoeg. Terug naar Rotorua, op naar mijn oude hostel. Kom ik daar aan; volgeboekt, maar hij had nog wel een 2 pers. kamer met eigen douche etc. voor een paar dollar meer, prima! Het plan was om heel vroeg te gaan slapen.. Wederom het plan ja.. Er was een groep van 65 1e jaars studenten van de Universiteit, echt allemaal het prototype Nerds. Denk McLovin uit de film Superbad, en dan 65 keer. Je snapt dat het meteen mijn beste vrienden waren daar! Ze wilden graag naar een bar, maar wisten niet hoe ze er moesten komen. Ik ben beroerdste niet, dus heb ze maar gebracht, en ach, dan zelf ook maar mee feesten. Het was de eerste keer stappen sinds Edje weg is, maar heb me prima vermaakt, vooral met Paul, de tofste nerd.


13 maart, dag 193
Vandaag op tijd om naar Whakarewarewa te gaan. In dit dorp wonen Maori waar ik een tour heb gedaan met veel uitleg over de manier van leven, het gebruik van de geisers etc. Heel interessant. Net op tijd de auto ingeleverd om in de Straybus te stappen die me weer naar Taupo bracht. In de bus Laura ontmoet die ook graag de Tongariro Crossing wil gaan doen. Dit is een wandelpad door het gebied wat is gebruikt als Mordor voor LotR met Mt. Ngauruhoe die vanwege de mooie vorm als Mt. Doom in de film heeft gediend. Besloten om deze morgen te gaan lopen, mits het weer goed zou zijn. Voor deze tocht moet je hiking schoenen hebben, warme kleren, regenpak het kan namelijk vriezen op de top en het weer kan ieder moment omslaan. Ik besloot maar wat warme sokken aan te schaffen en een regenbroek, maar lopen alleen op mijn Nike's!
Nog wezen kijken bij de Haka Falls, nog nooit zo veel water zo hard zien stromen! Hier durfde ik echt het hekje niet over te klimmen, zou hier compleet verdrinken. Iedere seconde stroomt er meer water voorbij dan in een Olympisch zwembad past.
Morgen schijnt het een zware tocht te zijn, dus vroeg te bed.


14 maart, dag 194
Veel te vroeg m'n bed uit! Gelukkig m'n tas al gepakt met veel warme kleren, en natuurlijk genoeg eten, van honger en dorst zou ik niet omkomen! Na een ruim uur in de bus werden we afgezet voor de tocht. We waren niet de enige, werkelijk honderden mensen liepen vandaag de tocht!! Joe, Engelse gast uit het hostel liep ook met ons mee. We hadden veel geluk met het weer, het was helder en lekker warm, wat betekende dat ik vele spullen dus op mijn rug droeg voor nop. De tocht was allesbehalve zwaar, een paar stukken waar het wat steil omhoog ging, maar ach. Het was mooi, maar ik heb met Harry zeker mooiere wandelingen gemaakt. Al kwam dat waarschijnlijk ook omdat dit zo massaal is, We hebben mooie meren (Esmaralda Lakes) gezien, en vele stukken waar het er echt gewoon dood was, inderdaad de ideale omgeving voor Mordor. Op dat moment besloot ik dat ik 's avonds LotR 3 nog eens wilde zien ter vergelijking. Omdat we redelijk op schema liepen hebben we halverwege nog een half uurtje liggen pitten in het gras, heel relaxt!
's Avonds de tv gereserveerd voor de film, en Marieke en Yvonne leren kennen twee meiden uit Limburg/ Brabant, altijd gezellig!


15 maart, dag 195
Marieke en Yvonne wisten waar het Thermal Park was. Hier is een waterval die vulkanisch wordt opgewarmd waardoor het water daar heerlijk lekker warm is. Laura en Natalie (kamergenote) gingen ook mee. Heerlijk zitten chillen in het water na een dag lopen! 's Avonds zouden we uitgaan, Yvonne en ik zouden iets later komen, maar na 10 min kwam de rest al terug met de mededeling dat er niets aan was. Wij, als twee echte Brabanders, vonden dat je gezelligheid zelf moet maken, dus zijn toch wezen kijken in de kroegen. Er was idd niet veel te beleven, maar uiteindelijk zijn we aangesloten bij een vriendengroep waarvan er eentje ging trouwen en nu het vrijgezellenweekend hadden. Nog een super avond gehad en veel gelachen! Ook een meid uit Tilburg (Esther) leren kennen die omhoog gaat reizen, ik kan evt. meereizen wat me leuker lijkt dan met de bus.


16 maart, dag 196
Weinig boeiends gedaan, in de avond even naar een Ierse pub gegaan, meegedaan met een quiz. Ook nog twee keer naar voren geweest om bepaalde opdrachten te doen tegen anderen (bh's verzamelen en van kleding met een vrouw wisselen) waarmee je gratis bier kon winnen. Zoals je waarschijnlijk al verwacht heb ik beide keren natuurlijk gewonnen en dus een hele goedkope avond gehad ;)


17 maart, dag 197
Deze ochtend zou ik gaan paardrijden, maar vanwege het slechte weer ging het niet door. Door Esther opgehaald om naar het noorden te reizen, richting Taurango/ Mt. Maunganui. Julia, een Duitse meid reist ook mee, bij Mt. Maunganui sluit Anina, een Oostenrijkse ook aan. 17 Maart is het St. Patricksday in Ierland, wat daar nog groter gevierd wordt als Koninginnedag bij ons. Aangezien hier nogal wat Ieren zitten, is het ook hier bijna een Nationale feestdag, dus deze avond nog gefeest, voorlopig weer de laatste keer, ik ben hier immers om het land te zien.


18 maart, dag 198
's Ochtends geprobeerd om het dorp uit te komen, zowel Esther als ik waren nogal gaar, wat resulteerde in een rots die ineens achter haar auto stond bij het achteruitrijden en 28x verkeerd rijden, het was duidelijk niet de meest heldere ochtend voor ons. Gelukkig heeft Esther dezelfde mentaliteit als ik en ziet overal de humor wel van in, ideaal reisgezelschap!! Uiteindelijk toch de weg weten te vinden naar Whangamata, een kustplaats in de Coromanel regio waar we nu verblijven. Hier dit verhaal tot nu geschreven in de avond.


19 maart, dag 199
Vandaag lekker wezen surfen! 't Weer leek tegen te zitten, maar gelukkig kwam de zon door toen we goed en wel in het water lagen. Verder nog wezen kijken voor een vlucht naar Vietnam, maar is toch best prijzig! Nu wederom bij de Hot water beach, vandaag de foto's voor de site gedaan, morgen komen ze online. Dan is het dag 200 voor mij sinds mijn vertrek. Pas maar op Veghel, ik kom alweer bijna terug!!!!!

Liefs, en laat een berichtje achter,

Marc.


  • 19 Maart 2009 - 23:20

    Heny:

    Hoi Marc. Nog bedankt voor je sms-je. Hij was op tijd. Het kaartje heb ik nog niet gerkegen maar dat zal nog wel komen. Het was een geslaagd feestje. Als je terug bent kom je er nog maar eentje pakken.
    gr. Henry

  • 20 Maart 2009 - 07:05

    Ron En Marjo:

    heey globetrotter,
    Wat heb je weer een hoop gezien man, klinkt fantastisch. Ron was al aan het kijken voor NZ maar nu ff niet haha.
    By the way; is het bij jou 12 uur LATER dus volgens mij heb jij je klokkie niet goed staan of verkeerd opgeschreven.
    Groetjes uit een overigens zonnig Uden(we hadden een koffertje zon meegenomen)

  • 21 Maart 2009 - 15:48

    Marleen:

    Coonieee!

    Wij hebben heerlijk vandaag op het terras gezeten! Eerste keer lekker terrasweer hier in NL! We zijn nu bezig met plannen maken voor Pinksterparty en DefQon, hihi! (En Extrema en Decibel en mss Lowlands zegt Stefan, want het geld raakt hier op...) Summer begins!!
    Binnenkort ook nog ff verhuizen ;)

    x Marleen

  • 23 Maart 2009 - 11:08

    Toos:

    Het klinkt een beetje raar, maar het is daar echt 12 uur vroeger. Het is in NZ 12 eerder de volgende dag dan hier en dus is het daar vroeger.
    Sorry ron en marjo,jullie zouden het toch moeten weten, aangezien jullie zelf down under zijn geweest.
    Marc z'n klokkie staat dus echt goed.
    Jullie zijn niet de enige hoor,het is best verwarrend.

    groetjes Toos

  • 23 Maart 2009 - 17:09

    Marjo En Ron:

    Volgens mij ben ik er nog vanaf.Als het in NZ al de tijd 12 uur vooruit is (dat is nu eenmaal zo) dan is het toch 12 uur LATER dan dat het hier is ?????Help

  • 24 Maart 2009 - 05:47

    Marc Nouwen:

    Help, lieve mensen; het is hier geen forum over tijdsverschil he?
    Maar... Ik loop 12 uur voor, dus voor jullie is het hier 12 uur later.
    Sorry, ik zat erlangs, Marjo had het goed.

    p.s. een koffertje zon? Ik heb weer de hele dag in de zon gevaren, dolfijnen gezien en gesnorkeld :)

  • 24 Maart 2009 - 15:44

    Suus:

    Heee marc!
    Leuk weer n verhaaltje van je te lezen! :D Je hebt weer heel wat ondernomen zeg! Wel super leuk! Heeeel veeeel plezier nog!!
    Liefs Suus

  • 25 Maart 2009 - 09:43

    Lieke:

    hey marc,
    vond et echt leuk dat ik je nog heb gebeld, was weer is een gezellig gesprek, blijkt wel weer dat je in veel dingen niet bent veranderd ;)

    (K) Lieke

  • 27 Maart 2009 - 20:18

    Harry:

    Heej Hennie,

    ik ben blij dat jij geen zin hebt om te type, dan hoeven wij ook niet zo veel te lezen. Ben blij dat je het daar zo goed maakt en ik zeg zullen we vast boeken lijkt me wel gezellig als de 3 H's op vakantie over 50 jaar :d Ik ga zo ff met de Goei naar de kroeg kijken of Rinus nog wat bier over heeft.
    Ik ben blij dat jullie brabant goed hebben vertegen woordigt daar, ik ben trots op jullie.

    Veel plezier daar!!!

    Cheers Edwin.

  • 30 Maart 2009 - 17:29

    Do:

    "Ik ga zo ff met de Goei naar de kroeg kijken of Rinus nog wat bier over heeft."
    Edje, dat vind ik nou niet zo'n subtiele grap :P. Hahaha

    Schat, van mij mag er wel weer n nieuw verhaal komen!! MET FOTO'S! :D dat vind ik altijd leuk! Je zou nog steeds die van Mt. Doom naar me sturen! Veel plezier morgen met de berg beklimmen, hoop dat t mooi weer is! En gooi je nikies maar de afgrond in, die kun je toch niet meer aan :P
    Nog n kleine 10 weken, dan gaan wij hier lekker van n lekkere weer genieten! :D Ik heb dr zin innnnnnnn!
    Dikke zoen voor jou,
    en geniet nog maar van de mooie natuur, de feestjes, het onbezorgde leventje EN t leven zonder een vervelende vriendin aan je zijde! (HAHA, wil je niet ;))
    Xxxxxxxxx

  • 03 April 2009 - 07:30

    Valerie:

    Ook tof om de jouwe te lezen. En het is leuk om je te leren kennen.

    liefs val

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Welkom op mijn reis(dag)boek! Dit maal voor mijn tweede reis. Samen met Dominique ga ik voor een ruim een maand naar Thailand en Laos. We gaan proberen om regelmatig een stukje online te posten.

Actief sinds 01 Aug. 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 53581

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Afrika!

11 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Thailand

02 September 2008 - 07 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: